zondag 4 maart 2012

Scandinavisch wit wonen in stijl



Wit is romantisch en modern: Combineer verschillende wittinten met hout voor een warm&fris geheel. Gebruik je ook nog eens luxe materialen zoals leer, (nep)bont en glansstoffen, dan is je witte kasteeltje compleet.

Bij het zien van dit prachtige tafereel dwalen mijn gedachten af...
Het is 2002 en ik sta op het punt om mijn eerste huis te kopen. Na onder andere anti-kraak gewoond te hebben op een luxe woonboot werd het nu dan toch echt tijd voor een herenhuis. Althans, dat was mijn droom. Of mijn portemonnaie klaar was voor dergelijke ambities, laat ik even in het midden. Gelukkig kon ik via mijn hypotheekadviseur een stevige woekerpolis afsluiten. In die dagen was dat helemaal hip en hop!

Maar ik dwaal weer af. Ik was helemaal verliefd op het Zwolse pareltje. Die schouw en die hoge plafonds! Helemaal karakteristiek, want zo heet dat als een huis in 1920 gebouwd is. Dat er geen c.v. in zat, nam ik voor lief. En dat zelfs de kattebak van onze buurtkat beter is geisoleerd, deerde mij niet. In mijn blinde verliefdheid bezocht ik notariskantoor Elzerman. Alleen al de naam van deze juridische enclave boezemde ontzag in bij mijn simpele ziel. Ik werd welkom geheten door het type Harm Edens, maar dan hoekiger. Met mijn befaamde pokerface knikte ik verstandig bij elke zin die deze man uitstootte. Af en toe glimlachte ik, niet omdat ik deze man zo aardig vond, maar meer omdat ik gekieteld werd door mijn gespannen zweetparels. Opgelucht, en toch een tikkeltje ongerust dat ik iets had ondertekend dat verkeerde gevolgen kon hebben, ontving ik de sleutels.
Ik wist precies hoe ik de inrichting wilde hebben. Een hele grote eettafel voor 8 personen. Want welke Surinaamse single heeft niet wekelijks het halve dorp op visite? De basis moest helemaal wit, want dat geeft rust, zeiden ze. Maar het vt-wonen kleurenboek had mij geleerd dat ik verschillende wit-tinten kon combineren. De muren wat koeler en het houtwerk warmwit. Met kinderlijk enthousiasme kocht ik bloesemwit, schelpenwit en melkwit. Eindelijk kon het inrichten beginnen! Eerst met vadertjelief naar de Westfriese beurs om re-used huisraad te halen. Het interieur moest Scandinavisch meets shabby chic worden. De perfecte stijl als je totale budget al compleet op is aan de verbouwing en je toch met een leuk interieur voor de dag wilt komen. Eindelijk was ik koning in mijn stijlvolle witte kasteel!

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...